Communication in Handling Land Service Complaints and Enhancing Image through the Instagram Account @kementerian.atrbpn
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
‘Aziiz, A. Z., & Anom, E. (2023). Strategi Humas Kementerian Agraria dan Tata Ruang/Badan Pertanahan Nasional dalam Menciptakan Citra Positif Kementerian. Journal of Management and Bussines (JOMB), 5(1), 82–93. https://doi.org/10.31539/jomb.v5i1.5464
Akram, W., & Kumar, R. (2017). A Study on Positive and Negative Effects of Social Media on Society. International Journal of Computer Sciences and Engineering, 5(10), 347–354. https://doi.org/10.46243/jst.2022.v7.i10.pp46-54
Amelia, P. (2020). Humas Kementerian Agraria dan Tata Ruang Badan Pertanahan Nasional dalam Menangani Pengaduan Masyarakat Mengenai Program Pendaftaran Tanah Sistematis Lengkap (PTSL) Melalui Instagram [Universitas Satya Negara Indonesia]. https://repository.usni.ac.id/repository/47f076f8cc72a817e1fa4b0b8a2ad984.pdf
Andzani, D., Virgin, D., Pristica, B., & Dwihadiah, D. L. (2024). Analisis Peran Media Sosial dalam Proses Mediatisasi Politik: Perspektif Komunikasi Politik dan Partisipasi Publik. JMBI UNSRAT (Jurnal Ilmiah Manajemen Bisnis Dan Inovasi Universitas Sam Ratulangi)., 11(1), 1003–1011. https://doi.org/10.35794/JMBI.V11I1.55526
Ayudia, A. P., & Wulandari, S. S. (2021). Strategi Komunikasi Humas dalam Meningkatkan Citra Pemerintah Kota Probolinggo. Journal of Office Administration : Education and Practice, 1(2), 249–268. https://doi.org/10.26740/JOAEP.V1N2.P249-268
Azmi, N. A., Fathani, A. T., Sadayi, D. P., Fitriani, I., & Adiyaksa, M. R. (2021). Social Media Network Analysis (SNA): Identifikasi Komunikasi dan Penyebaran Informasi Melalui Media Sosial Twitter. JURNAL MEDIA INFORMATIKA BUDIDARMA, 5(4), 1422–1430. https://doi.org/10.30865/MIB.V5I4.3257
Berte, D. Z., Mahamid, F. A., & Affouneh, S. (2021). Internet Addiction and Perceived Self-Efficacy Among University Students. International Journal of Mental Health and Addiction, 19(1), 162–176. https://doi.org/10.1007/S11469-019-00160-8/METRICS
Cahyaningrum, D. (2021). Pemberantasan Mafia Tanah. Info Singkat: Kajian Singkat Terhadap Isu Aktual Dan Strategis, XII(23), 1–6. https://berkas.dpr.go.id/pusaka/files/info_singkat/Info Singkat-XIII-23-I-P3DI-Desember-2021-191.pdf
Cahyono, A. S. (2016). Pengaruh Media Sosial Terhadap Perubahan Sosial Masyarakat di Indonesia. Publiciana, 9(1), 140–157. https://doi.org/10.36563/publiciana.v9i1.79
Cahyono, M. R., & Fardila, U. A. (2021). Fungsi Komunikasi dan Motivasi Pengguna Tanda Tagar (#) di Media Sosial Indonesia. Islamic Communication Journal, 6(2), 191–210. https://doi.org/10.21580/ICJ.2021.6.2.7998
Dharmajaya, M. A., & Minangkabawi, H. (2024). Membangun Kepercayaan yang Berkelanjutan di Era Disruptif Komunikasi: Perspektif Media dan Komunikasi Digital. Jurnal Komunikasi, 18(2), 265–280. https://doi.org/10.20885/KOMUNIKASI.VOL18.ISS2.ART9
Fatmawati, D. (2021). Analisis Heurmeunitika Good Governance dalam Layanan Publik Terhadap Perkaban ATR/BPN Nomor 1 Tahun 2010 Tentang Standart Pelayanan dan Pengaturan Pertanahan. Jurnal Indonesia Sosial Teknologi, 2(05), 779–796. https://doi.org/10.59141/JIST.V2I05.149
Findayani, A. (2020). Peran Sosial Media dalam Penyampaian Informasi dan Kesiapsiagaan Masyarakat Menghadapi Covid-19 di Kota Semarang. Jurnal Geografi : Media Informasi Pengembangan Dan Profesi Kegeografian, 17(2), 63–69. https://doi.org/10.15294/jg.v17i2.24506
Fitri, S. (2017). Dampak Positif dan Negatif Sosial Media terhadap Perubahan Sosial Anak. Naturalistic: Jurnal Kajian Dan Penelitian Pendidikan Dan Pembelajaran, 1(2), 118–123. https://doi.org/10.35568/NATURALISTIC.V1I2.5
Ginting, K. A. B., & Trimurni, F. (2024). Komunikasi Kebijakan dalam Penyelesaian Konflik Agraria. Jurnal Kebijakan Publik, 15(4), 558–567. http://dx.doi.org/10.31258/jkp.v15i4.8616
Goeritman, H. I. N. (2021). Komunikasi Krisis Pemerintah Indonesia di Masa Pandemi Covid-19 melalui Media Sosial. Jurnal IPTEK-KOM (Jurnal Ilmu Pengetahuan Dan Teknologi Komunikasi), 23(1), 1–19. https://jurnal.kominfo.go.id/index.php/iptekkom/article/view/3918/1551
Gunawan, I. (2023). Indra Gunawan: Komunikasi Publik Penting Membangun Citra ATR/BPN. Majalah Agraria. https://www.majalahagraria.today/berita-kementerian/kementerian-atr-bpn/91410/indra-gunawan-komunikasi-publik-penting-membangun-citra-atr-bpn/
Habibah, A. F., & Irwansyah, I. (2021). Era Masyarakat Informasi sebagai Dampak Media Baru. Jurnal Teknologi Dan Sistem Informasi Bisnis, 3(2), 350–363. https://doi.org/10.47233/JTEKSIS.V3I2.255
Hakim, L., & Fadila, Y. H. B. (2022). Perencanaan Komunikasi Pemerintah Kota Kediri dalam Membangun Citra Walikota Perspektif Islam. KOMUNIDA : Media Komunikasi Dan Dakwah, 12(2), 156–175. https://doi.org/10.35905/KOMUNIDA.V12I2.2814
Helda, M., & Fatmawati, F. (2023). Tindak Tutur Ekspresif dalam Kolom Komentar Instagram. JURNAL KONFIKS, 10(1), 1–10. https://doi.org/10.26618/KONFIKS.V10I1.10835
Herawati, A. F., Yusuf, M., Cakranegara, A. P., Sampe, F., & Haryono, A. (2024). Social Media Marketing in the Promotion of Incubator Business Programs. Jurnal Darma Agung, 30(2), 623–633. https://doi.org/10.46930/OJSUDA.V30I2.2304
Honora, A., Chih, W. H., & Wang, K. Y. (2022). Managing Social Media Recovery: The Important Role of Service Recovery Transparency in Retaining Customers. Journal of Retailing and Consumer Services, 64, 102814. https://doi.org/10.1016/J.JRETCONSER.2021.102814
Huang, Y., & Wang, L. (2021). Political Values and Political Trust in the Digital Era: How Media Engagement Divides Chinese Netizens. International Journal of Sociology, 51(3), 197–217. https://doi.org/10.1080/00207659.2021.1881870
Istiqomah, I. P., Djumiarti, T., & Afrizal, T. (2022). Analisis Praktik Good Governance dalam Reformasi Manajemen Pelayanan Pertanahan pada Kantor Pertanahan Kota Semarang. Journal of Public Policy and Management Review, 11(4), 314–334. https://doi.org/10.14710/JPPMR.V11I4.36173
Jennisa, T. I., Rasyid, A., & Suyanto, S. (2023). Perencanaan Komunikasi Pembebasan Lahan Jalan Tol. Jurnal Kebijakan Publik, 14(2), 213–219. https://doi.org/10.31258/jkp.v14i2.8250
Kementerian Agraria dan Tata Ruang/Badan Pertanahan Nasional. (2022). Kementerian ATR/BPN Perluas Layanan Informasi Publik dengan Membangun PPID di Daerah. Kementerian Agraria Dan Tata Ruang/Badan Pertanahan Nasional. https://www.atrbpn.go.id/siaran-pers/detail/3916/kementerian-atrbpn-perluas-layanan-informasi-publik-dengan-membangun-ppid-di-daerah
Kurniawan, G. A., Wijayanti, V. R., Ramadhani, A., Finatalia, L., & Pristiani, Y. D. (2024). Sertifikat Tanah Sebagai Alat Politik: Perjanjian yang Dilanggar dan Kesenjangan Pekerjaan di Desa Sepawon. Prosiding Seminar Nasional Kesehatan, Sains Dan Pembelajaran, 3(1), 389–396. https://proceeding.unpkediri.ac.id/index.php/seinkesjar/article/view/4541
Kurniawati, K., Nilasari, B. M., Emilisa, N., & Rahayu, F. (2022). Strategi Pemasaran Iklan Digital dalam Pengambilan Keputusan Berbasis Online. JURNAL ABDIKARYASAKTI, 2(2), 137–150. https://doi.org/10.25105/JA.V2I2.14187
Kusumawati, E. (2023). Analysis of the Relationship Between the School Principal’s Visionary Leadership and Kindergarten Teachers’ Performance. Journal of Innovation in Educational and Cultural Research, 4(1), 89–97. https://doi.org/10.46843/JIECR.V4I1.526
Lee, S., Hameduddin, T., & Lee, G. R. (2023). Organizational Image and Employee Engagement: Exploring the Inter-Relationships Between Construed External Image and Perceived Organizational Identity. Https://Doi.Org/10.1177/02750740221147573, 53(2), 82–96. https://doi.org/10.1177/02750740221147573
Li, H., Meng, F., & Zhang, X. (2022). Are You Happy for Me? How Sharing Positive Tourism Experiences through Social Media Affects Posttrip Evaluations. Journal of Travel Research, 61(3), 477–492. https://doi.org/10.1177/0047287521995253/ASSET/IMAGES/LARGE/10.1177_0047287521995253-FIG6.JPEG
Maharani, I. A., & Ardhanariswar, K. A. (2024). Content Creator Strategies on Instagram Reels Account @Kumparancom to Boost Brand Engagement. Jurnal Komunikasi, 18(2), 280–290. https://doi.org/10.20885/KOMUNIKASI.VOL18.ISS2.ART10
Mamahit, J. E., & Pratiwi, A. (2022). Instagram Sebagai Media Alternatif dalam Konflik Agraria (Studi Kasus pada Akun Instagram @forumpancoranbersatu). EKSPRESI DAN PERSEPSI : JURNAL ILMU KOMUNIKASI, 5(2), 191–200. https://doi.org/10.33822/JEP.V5I2.4382
Mansoor, M. (2021). Citizens’ Trust in Government as a Function of Good Governance and Government Agency’s Provision of Quality Information on Social Media during COVID-19. Government Information Quarterly, 38(4), 101597. https://doi.org/10.1016/J.GIQ.2021.101597
Maryam, S., & Pangestu, A. P. (2020). Manajemen Krisis Humas Badan Meteorologi Klimatologi dan Geofisika dalam Mempertahankan Citra Perusahaan: Studi Kasus Peringatan Dini Tsunami Palu dan Tsunami Banten Tahun 2018. Ikon --Jurnal Ilmiah Ilmu Komunikasi, 24(2), 107–128. https://ojs.upi-yai.ac.id/index.php/IKON/article/view/1229
Navisa, F. D. (2023). Penerapan Tertib Administrasi dalam Pengadaan Tanah Demi Kepentingan Umum yang Berlandaskan Keadilan. PERAHU (PENERANGAN HUKUM) : JURNAL ILMU HUKUM, 11(2), 95–111. https://doi.org/10.51826/perahu.v11i2
Nurida, S., & Arianda, R. S. (2020). The Public Relation Communication Strategy of the Ministry of Agrarian and Spatial/The National Land Agency in Socializ Pendaftaran Tanah Sistematik Lengkap (PTSL). Jurnal Ilmu Pendidikan Muhammadiyah Kramat Jati, 1(2), 75–84. https://doi.org/10.55943/JIPMUKJT.V1I2.11
Okdilapera, R. R. (2023). Pengelolaan Media Sosial Instagram Sebagai Media Informasi Publik: Studi Deskriptif Kualitatif pada Humas Badan Pertanahan Nasional Kantor Wilayah Provinsi Jawa Barat [UIN Sunan Gunung Djati Bandung]. https://digilib.uinsgd.ac.id/66444/
Palangda, L., & Dame, J. M. (2020). Penerapan Prinsip Good Governance Terhadap Kualitas Pelayanan Publik. Public Policy ; Jurnal Aplikasi Kebijakan Publik Dan Bisnis, 1(2), 273–287. https://doi.org/10.51135/PUBLICPOLICY.V1.I2.P273-287
Patria, L. (2023). Mediatisasi Politik dan Personal Branding Agus Harimurti Yudhoyono Melalui Media Sosial Instagram. Da’watuna: Journal of Communication and Islamic Broadcasting, 3(4), 1269–1279. https://doi.org/10.47467/DAWATUNA.V3I4.3404
Peris, M., de la Barrera, U., Schoeps, K., & Montoya-Castilla, I. (2020). Psychological Risk Factors that Predict Social Networking and Internet Addiction in Adolescents. International Journal of Environmental Research and Public Health 2020, Vol. 17, Page 4598, 17(12), 4598. https://doi.org/10.3390/IJERPH17124598
Pradipta, W., & Rani, U. (2020). Penerapan Sistem Informasi (Komputerisasi Kegiatan Pertanahan) dalam Mencapai Good Governance pada Kementerian Agraria dan Tata Ruang/Badan Pertanahan Kota Magelang. Journal of Economics and Business Aseanomics, 5(2), 173–181. https://doi.org/10.33476/J.E.B.A.V5I2.1659
Pratama, R. W. (2022). Pola Komunikasi Petugas Program Pendaftaran Tanah Sistematis Lengkap (PTSL) di Kecamatan Wanayasa, Kabupaten Purwakarta [Universitas Pasundan]. http://repository.unpas.ac.id/58469/
Purwandini, F. P. (2017). Analisis Isi Opini Publik Tentang Kebijakan Pemerintah Pusat di Bidang Sosial, Ekonomi dan Budaya. Jurnal Komunika: Jurnal Komunikasi, Media Dan Informatika, 6(1), 65–74. https://doi.org/10.31504/KOMUNIKA.V6I1.1035
Putri, Y. A., Putera, R. E., & Rahayu, W. K. (2022). Inovasi Pelayanan Informasi melalui Aplikasi Sentuh Tanahku pada Kantor Pertanahan Kota Administrasi Jakarta Utara. Journal of Social and Policy Issues, 2(2), 86–94. https://doi.org/10.58835/JSPI.V2I2.45
Rafiq, A. (2020). Dampak Media Sosial terhadap Perubahan Sosial Suatu Masyarakat. Global Komunika : Jurnal Ilmu Sosial Dan Ilmu Politik, 3(1), 18–29. https://doi.org/10.33822/GK.V3I1.1704
Riski, A. (2020). Efektifitas Pengelolaan Layanan di Bidang Sengketa dan Konflik Melalui Siadulik dan Tim Teknis Adulik Pertanahan pada Kantor Pertanahan Kabupaten Seluma. https://ppsdm.atrbpn.go.id/mod/data/view.php?d=240&rid=22091
Salsabila, A. F., & Rehnaningtyas, R. (2024). Pengaruh Revolusi Industri 4.0 terhadap Hubungan Komunikasi Antarmanusia dalam Implikasi Perubahan Sosial di Era Digital. JURNAL PENDIDIKAN DAN ILMU SOSIAL (JUPENDIS), 2(1), 68–87. https://doi.org/10.54066/JUPENDIS.V2I1.1180
Sapioper, H. C. M., Flassy, M., & ilham, I. (2021). Kualitas Pelayanan Sertifikat Tanah Hak Milik di Kantor Pertanahan Kabupaten Jayapura. Jurnal Borneo Administrator, 17(1), 89–110. https://doi.org/10.24258/JBA.V17I1.769
Sukarni, N. F., Avondita, W., Islami, D. I., & Saifulloh, M. (2022). Personal Branding Agus Harimurti Yudhoyono Melalui Media Sosial Instagram @agusyudhoyono. Jurnal Cyber PR, 2(1), 25–48. https://doi.org/10.32509/cyberpr.v2i1.2124
Sun, Y., Jia, R., Razzaq, A., & Bao, Q. (2024). Social Network Platforms and Climate Change in China: Evidence from TikTok. Technological Forecasting and Social Change, 200, 123197. https://doi.org/10.1016/J.TECHFORE.2023.123197
Surijah, E. A., Kirana, C. T., Wahyuni, N. P. J. D., Yudi, P. C., & Astini, N. K. B. (2017). Membedah Instagram: Analisis Isi Media Sosial Pariwisata Bali. Intuisi : Jurnal Psikologi Ilmiah, 9(1), 1–17. https://doi.org/10.15294/INTUISI.V9I1.9560
Suryana, A. T., & Kirana, Z. (2022). Hubungan Kepemimpinan Kepala Madrasah dengan CItra Lembaga. Jurnal Isema : Islamic Educational Management, 7(2), 185–194. https://doi.org/10.15575/ISEMA.V7I2.19328
Syaefulloh, I., & Kamil, I. (2024). Pola Komunikasi Politik dalam Menarik Pemilih Pemula pada Pemilihan Presiden 2024 di Kabupaten Bandung. KOMUNIKA, 11(2), 75–83. https://doi.org/10.22236/komunika.v11i2.15144
Syafuddin, K. (2022). Analisis Jaringan Isu #percumalaporpolisi Sebagai Bentuk Rendahnya Kepercayaan Netizen Terhadap Kepolisian di Twitter. JIKA (Jurnal Ilmu Komunikasi Andalan), 5(1), 24–42. https://ejournal.unma.ac.id/index.php/jika/article/view/4129
Tran, D. Van, Nguyen, P. Van, Nguyen, A. T. C., Vrontis, D., & Dinh, P. U. (2024). Exploring the Influence of Government Social Media on Cybersecurity Compliance: Employee Attitudes, Motivation and Behaviors. Journal of Asia Business Studies, 18(1), 204–223. https://doi.org/10.1108/JABS-09-2023-0343/FULL/XML
Tsaqila, R., Suseno, A., & Mirza, M. (2023). Peran Media Sosial Instagram @kanwilbpnbanten Sebagai Pusat Informasi di Bidang Pertanahan (Studi Etnografi Virtual pada Akun Instagram @kanwilbpnbanten). Jurnal Ilmu Komunikasi, 2(1), 109–116. https://www.jurnalprisanicendekia.com/index.php/jbc/article/download/143/148
Venegas-Vera, A. V., Colbert, G. B., & Lerma, E. V. (2020). Positive and Negative Impact of Social Media in the COVID-19 Era. Reviews in Cardiovascular Medicine, 21(4), 561–564. https://doi.org/10.31083/j.rcm.2020.04.195
Wardana, A. F., Rares, J. J., & Dengo, S. (2021). Dampak Reformasi Birokrasi (Studi Tentang Restrukturisasi di Dinas Sosial Provinsi Sulawesi Utara). JURNAL ADMINISTRASI PUBLIK, 7(104), 1–10. https://ejournal.unsrat.ac.id/v3/index.php/JAP/article/view/33691
Widya, A. R. (2021). Meningkatkan Keterlibatan Publik secara Online pada Era Open Government di Media Sosial (Studi Analisis Isi Akun Instagram Badan Pusat Statistik). JURNAL IPTEKKOM Jurnal Ilmu Pengetahuan & Teknologi Informasi, 23(2), 185–198. https://doi.org/10.17933/IPTEKKOM.23.2.2021.185-198
Wismayanti, K. W. D., & Purnamaningsih, P. E. (2022). Penerapan Pelayanan Publik Berbasis E-Government dalam Program Layanan Perizinan Online (LAPERON) di DPMPTSP Kabupaten Badung. Jurnal Ilmiah Cakrawarti, 5(1), 45–56. https://doi.org/10.47532/JIC.V5I1.389
Wukich, C. (2021). Government Social Media Engagement Strategies and Public Roles. Public Performance & Management Review, 44(1), 187–215. https://doi.org/10.1080/15309576.2020.1851266
Yanuariza, Y. V., & Novitaningtyas, I. (2021). Kualitas Pelayanan Program Pendaftaran Tanah Sistematis Lengkap pada Kantor Pertanahan Kabupaten Sleman. JPAP: Jurnal Penelitian Administrasi Publik, 7(2), 104–115. https://doi.org/10.30996/JPAP.V7I2.3650
Yavetz, G., & Aharony, N. (2020). Social Media in Government Offices: Usage and Strategies. Aslib Journal of Information Management, 72(4), 445–462. https://doi.org/10.1108/AJIM-11-2019-0313/FULL/XML
Yuan, Y. P., Dwivedi, Y. K., Tan, G. W. H., Cham, T. H., Ooi, K. B., Aw, E. C. X., & Currie, W. (2023). Government Digital Transformation: Understanding the Role of Government Social Media. Government Information Quarterly, 40(1), 101775. https://doi.org/10.1016/J.GIQ.2022.101775
DOI: http://dx.doi.org/10.31258/jkp.v16i3.8864
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2025 Jurnal Kebijakan Publik

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.